Žūrijas brauciens vērtēt būves klātienē 08.02.2017.
Skates „Gada labākā būve Latvijā 2016” žūrija vērtē un uzteic būves Latgalē
Kuras no Latvijas labākajām būvēm tiks virzītas skates „Gada labākā būve Latvijā 2016” trešajai kārtai, skates žūrija lems 16. februārī. Skates „Gada labākā būve Latvijā 2016” žūrija skates otrajā kārtā jau ceturtajā kārtējā izbraukumā vērtēja būves Latgalē. Ikvienā no braucieniem piedalās daļa no 33 cilvēku lielās žūrijas komandas – būvniecības praktiķi, mācībspēki, inženieri un arhitekti, – atbilstoši kategorijai, kurā pieteikti objekti. Šoreiz dominēja inženierbūves, bet tika izvērtētas un uzteiktas arī būves nominācijās „Restaurācija”, „Ainava” un „Publiskā jaunbūve”.
Tadenava. Raiņa muzeja „Tadenava” rekonstrukcija un restaurācija. Pasūtītājs: VAS „Valsts nekustamie īpašumi”. Projekts: SIA „Nams 3”. Galvenais būvuzņēmējs SIA „Modus 3”. Būvuzraugs Eduards Begens no SIA „CKA”. Būvju kopējā platība – 622,6 kvadrātmeri, būvtilpums – 2371,5 kubikmetri. Būvniecība ilgusi vienu gadu un izmaksājusi 701 513 eiro.
Dunavas pagastā uz lēzena pakalna izvietotās ēkas – dzejnieka ģimenes dzīvojamā māja, muzeja dienesta ēka, šķūnis, pagrabs un arī tālāk lejā stāvošā pirts – sagaida aukstas. Ziemā muzejs ir slēgts apmeklētājiem un tajā tiek uzturēta minimālā temperatūra. Veikts pamatīgs darbs. Lielajam šķūnim mainīti gandrīz visi sienu baļķi, mājai – daudzi. Jaunie un vecie baļķi satapoti kopā. Kad darbi sākti, viss bijis bēdīgā stāvoklī. Dzīvojamā mājā oriģinālā grīda saglabāta tikai vienā istabā. Citās klāts betons un virsū likts jaunu dēļu segums. Dēļi klāti ar lineļļu. Par to žūrija uzteic būvnieku. Instrukcijas, kā grīda kopjama, nodotas klientam. Vārda tiešajā nozīmē, viss pašu rokās. Būvniecībā ir izmantoti Latvijā ražoti ekoloģiski kokmateriāli – lubiņas, būvkalumi, lineļļa, krāsas, māls, pakulas, ekovate. Dzīvojamā mājā saglabātas oriģinālās krāsnis. Iztīrīts un pārbūvēts vienā mājas daļā esošais pagrabs, kurš bijis aizbrucis. Pagraba grīdā saglabāts oriģinālais ķieģeļu klājums. Logu aplodas par sprīža tiesu atvirzītas no mājas baļķu sienas. Acīmredzot savulaik bijis plānots baļķus apšūt, kas nav izdarīts. Šo īpatnību būvnieki saglabājuši.
Projekta vadītājs Andris Puharts stāsta, ka pagājis gads kopš izpētes līdz brīdim, kad būvnieki sākuši strādāt, tāpēc darba apjoms pa šo laiku pieaudzis. Arī rekonstrukcijas laikā uzradušies daudzi palīgdarbi. Andris Puharts: „Bija daudz negaidītu darbu. Šķūņa jumtu, vienā vietā, kur baļķi bija pavisam sapuvuši, balstīja milzīgs betona klucis. To nācās nokalt. Rekonstrukciju nav iespējams veikt bez papildus līdzekļiem. Kā tikām galā? Runājām ar pasūtītāju, kuri darbi jāveic noteikti. Piedāvājām risinājumus, lai ietaupītu naudu un darītu obligāti nepieciešamo.”
Medumi. Inženierbūve. Valsts galvenā autoceļa A 13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) posma 156,40 – 163.05 km rekonstrukcija. Pasūtītājs: VAS „Latvijas Valsts ceļi”. Izpildītājs SIA „Binders”.
Ceļa posma garums ir 6,650 kilometri, kopējā platība, kurā veikti darbi – 169738,09 kvadrātmetri. Zemas klātnes platums no 15 līdz 25 metriem, brauktuves platums – 12 m. Veikti milzīgi rakšanas un izraktā transportēšanas darbi daudzu tūkstošu kubikmetru apjomā – vietām lielā grunts noņemta, vietām veidots uzbērums. Veikta atkūdrošana, purvs aizbērts ar salizturīgu smilti. Pēc pamata un virskārtas izveides, vairākās kārtās klāts asfalts. Uzstādītas betona apmales, izbūvētas polietilēna drenvadi, uzstādītas profilēta plastmasas un metāla caurtekas, izbūvēti gabioni. Uzstādītas ceļa barjeras, ietvju barjeras, ceļa zīmes, izveidots apgaismojuma tikls un pārbūvētas trīs elektrolīnijas, izbūvētas trīs sabiedriskā transporta pieturas vietas. Būves vērtība bez PVN – 10 470 035,84 eiro.
Ja līdz šim ceļš kopēja reljefu – veda augšup un lejup, tad šobrīd tas ir līdzens un iespējami taisns. Ir uzlabota drošība un redzamība, SIA „Binders” būvdarbu vadītājs Armands Sams: „Šī ir sarežģīta būve. Ir veikts liels darbu apjoms. Atkūdroti septiņi posmi. Izpēte pirms darbu sākuma bija kvalitatīva, bet nāca viens pārsteigums aiz otra – nācās rakt dziļāk un vairāk nekā plānots, vest prom kūdru un bērt jaunu pamatni, lai ceļu būvētu vienā līmenī un drošu. Tikām galā. „Binders” šim ceļam droši dod piecu gadu garantiju ceļam, bet uzskatu, ka septiņus gadus te viss būs kārtībā.”
Daugavpils. Bērnu rotaļu laukuma rekonstrukcija Centrālajā parkā Daugavpilī. Pasūtītājs: Daugavpils pilsētas pašvaldību iestāde Komunālās saimniecības uzņēmums. Projekta autors: SIA „Palisāde”. Galvenais būvuzņēmējs: SIA „Labiekārtošana D”. Būvuzraugs: Leonīds Daškevičs.
Bērnu rotaļu laukuma labiekārtotā platība ir 21659,1 kvadrātmetrs. No tiem gumijots segums uzklāts 1810 kvadrātmetros, pārējā teritorijā ierīkots vai atjaunots zālājs, ieklāts betona bruģis, renovēts smilts iesegums un uzlikta apmale. Izvietoti 23 rotaļu objekti, 17 soliņi, 8 urnas, 11 informācijas stendi. Būve izmaksājusi 415 207 eiro. Būvniecības ilgums – 16 mēneši.
Vasarā te spietojuši desmitiem bērnu. Bet trīs drosminieki šūpojas arī tik aukstā ziemas dienā, kā iekritusi žūrijas brauciena laikā. Pieprasītākais rotaļu objekts gan esot no skata vienkāršs nedaudz slīpi zemu iebūvēts rotējošs aplis. Nepieciešama veiklība un laba līdzsvara izjūta, lai pa to skrietu nenokrītot. Ķiveres lietot šeit aizliegts, jo rotaļu objekti ir ražotas ņemot vērā bērnu plecu un galvas izmērus. Proti, bērniem salīdzinoši ar pieaugušajiem ir lielākas galvas, bet šaurāki pleci, un ķivere apgrūtinās viņu darbošanos. Vide ir droša. Ir izvietotas novērošanas kameras, kuras fiksē notiekošo un pašvaldības policija seko līdzi visam, kas notiek laukumā.
Daugavpils pilsētas pašvaldību iestāde Komunālās saimniecības uzņēmuma komunālo projektu inženiere Oksana Grigorjeva rāda, ka laukums un arī rotaļu objekti ir sadalīti divās daļās. Viena paredzēta pirmsskolas, bet otra – skolas vecuma bērniem. Lielos pakāpienos, caurulēs un virvju kāpnēs mazie bērni bez lielāku cilvēku palīdzības netiek iekšā.”
SIA „JLP” ainavu arhitekte Jolanta Kušnere stāsta, ka priecātos Daugavpils vidū novietot Latvijā ražotus sertificētus rotaļu objektus, nevis ārzemēs izgatavotus, bet esot vairāki „bet”. Liela daļa vietējo rotaļu objektu neesot sertificēti. Tie, kas sertificēti neatkarīgās komisijās, esot dārgi, turklāt izvēle esot stipri pieticīga – zirdziņi vai šūpoles.
Būvnieks šai būvei dod trīs gadu garantiju.
Daugavpils pievārte. Valsts galvenā autoceļa A 13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) 113,12 – 134,70 km segas rekonstrukcija (pastiprināšana). Pasūtītājs: VAS „Latvijas Valsts ceļo”. Izpildītājs ceļu būves firma SIA „Binders”. Darbi veikti no 2015 gada maija līdz 2016. gada augustam. Izrakts milzums tonnu zemes, būvēta salizturīga kārta, ceļa apakškārta no minerālmateriāla, klāts asfalts, 4595 metru garumā uzstādītas ceļa barjeras, 187 ceļa zīmes, viens luksofors, vienā vietā pārbūvētas elektrolīnijas. Rekonstruētas Alantas un Plātņu caurteka, tilti pār Līksnu, Veižalku un novadgrāvi „Lāči”. Būves vērtība bez PVN – 12 705 622,76 eiro.
„Binders” projektu vadītājs Romāns Gabrusenoks stāsta, ka reciklēšanas maisījumam pievienoti cements 4% apjomā: Šim ceļam ir vajadzīga liela nestspēja, jo pa to brauc lielās smagās automašīnas. Tas ir arī Latvijas vizītkarte, jo savieno mūs ar ārzemēm. Vienlaicīgi strādājām 11 rekonstruējamā ceļa posmos. Nācās ierobežot satiksmi, izvietot pagaidu luksoforus. Tomēr daudzi autovadītāji pārkāpa noteikumus un brauca, neievērojot sarkano signālu. Būvniecības laikā notika svētceļnieku gājiens uz Aglonu, bija jānodrošina viņiem droša pārvietošanās.”
Rēzekne. Daudzfunkcionālā sporta ēkas, Stacijas ielā 30B, Rēzekne, pārbūve. Pasūtītājs: Rēzeknes pilsētas dome. Projekts: SIA „REM PRO”. Galvenais būvuzņēmējs PS „Latgales būve”. Būvuzraugs Uldis Stuklis.
Ēka atrodas slīpuma pakājē zemā vietā, kas apgrūtinājis būvniecību. Ēka, uzcelta pēc zema enerģijas patēriņa principiem, ir divu stāvu, apbūves laukums 1662 kvadrātmetri, būvtilpums – 10180 kubikmetri. „Karkass jau bija,” paveikto rāda Latgales būve izpilddirektors Sergeja Bogdanovs, „Bija jādomā kā šajā četrstūra kārbā izvietot viesnīcas halli, istabas, semināru zāli, baseinu, pirti, garderobes un tehniskās telpas.” Siltināšanā izmantota akmens vate. Apšuvums – šķiedrcementa plāksnes. Lai ēka būtu zema enerģijas ēka, projektā izmantoti mūsdienīgi risinājumi – ēku siltinājums, logu izvietojums, energoefektīvas iekārtas. Uz jumta izvietotie saules kolektori ziemā divu dienu laikā uzsilda ūdeni divās 750 litru cisternās līdz + 48 grādiem. Jumts ir no skārda, jumta pārkares no apakšas apšūtas ar šķiedrcementa dēļiem.
Iekštelpās izmantotas akmens masas flīzes, kokosa šķiedras paklāji, koka durvis un LED gaismekļi. Būvniecība ilgusi 12 mēnešus un izmaksājusi 2 409 8246,47 eiro. Rēzeknes domes Attīstības pārvaldes projektu vadītāja Natālija Aleksejeva uzteic arhitekti Ilzi Ratnieci un mēbeļu ražotāju „Riber – S”: Pašvaldībai iepirkumos ir grūti pierādīt savu redzējumu, kā vajadzētu būvēt šobrīd, lai ēku sekmīgi ekspluatētu daudzus gadus. Šajā būvē to esam izdarījuši.” Moderna kafejnīca, kura gan varētu būt par šauru lielākam apmeklētāju skaitam, bet vietas betona karkasā bijis tik, cik bijis. Plānots un grozīts dažādi, līdz atrasts optimālais variants. Natālija Aleksejeva ir pārliecināta, ka 1. maijā līdzās ēkai tiks atvērts āra baseins. Būve jau iesākta. Tad dzīve te kūsās.
Skati „Gada labākā būve Latvijā 2016” un “Būvniecības dienu” organizē Latvijas Būvnieku asociācija un Latvijas Būvinženieru savienība ar apdrošināšanas sabiedrības ERGO atbalstu un sadarbībā ar Latvijas Arhitektu savienību, Latvijas Būvkonstrukciju projektētāju asociāciju, Būvmateriālu ražotāju asociāciju, Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju inženieru savienību, Latvijas Ainavu arhitektu biedrību, biedrību "Latvijas Ceļu būvētājs", Latvijas Būvinspektoru un būvuzraugu asociāciju, Latvijas Elektroenerģētiķu un energobūvnieku asociāciju, Latvijas Ģeotehniķu savienību, Latvijas Inženierkonsultantu asociāciju, Transportbūvju inženieru asociāciju, Latvijas Ilgtspējīgas būvniecības padomi, Latvijas Pašvaldību savienību, Būvniecības valsts kontroles biroju, Rīgas Tehnisko universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitāti, Biznesa augstskolas “Turība” Komunikācijas fakultāti, kā arī Ekonomikas ministriju, Satiksmes ministriju, Finanšu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, nozares žurnālu „Būvinženieris”, ziņu aģentūru LETA, portāliem abc.lv, building.lv, buvbaze.lv, būvlaukums.lv, nozare.lv, tvnet.lv un laikrakstiem „Dienas Bizness” un „Latvijas Avīze”.
Skate „Gada labākā būve Latvijā 2016” var notikt tikai pateicoties visu skates dalībnieku ieinteresētībai, žūrijas nesavtīgajam darbam, skates „Gada labākā būve Latvijā 2016” ģenerālsponsoram apdrošināšanas sabiedrībai ERGO un atbalstītājiem HILTI, KÄRCHER, FORUM AUTO, RAMIRENT, MAPEI.
best shoes | Mens Flynit Trainers
Žūrijas brauciens vērtēt būves klātienē 01.02.2017.
Skates “Gada labākā būve Latvijā 2016” žūrija vērtē būves Pierīgā
Skates “Gada labākā būve 2016” žūrija turpina apmeklēt labākās būves Latvijā, lai atrastu tās, kuras pelnījušas visaugstāko novērtējumu. Žūrija uzsver, ka laba būve ir izcilas un saliedētas komandas darbs: zinošs pasūtītājs, veiksmīgi atrasts radošs un precīzs arhitekts, atbildīgs konstruktors, apzinīgs būvnieks un būvuzraugs.
Skolas īpašnieki, būvējot ēku, vispirms domā par bērniem un skolotājiem
Piņķos privātskolas „Exupéry International School” (Starptautiskā vidusskola Ekziperī) būvniecībā tika investēti 11 miljoni eiro, izveidojot to par četru mācību valodu izglītības iestādi. Bērniem pieejamas divpadsmit pamatmācību telpas, piecas valodu apguves telpas, divas datortelpas, sporta un aktu zāle, kā arī mākslas un mūzikas apguves telpa. Nākamos gleznotājus un tēlniekus šeit gaida mākslas studijas, savukārt jaunos ķīmiķus, fiziķus un biologus – kabineti ar īpašu laboratorijas aprīkojumu. Skolā pieejamas arī ārpusstundu nodarbības: mūzika, džudo, dejošana, teātris, vingrošana, šahs, zīmēšana/māksla, kino/foto, robottehnika.
Celtniecībā izmantotas jaunākās tehnoloģijas un ievēroti mācību telpu labiekārtošanas un aprīkojuma izmantošanas principi, kuru efektivitāte ir jau pierādīta labākajās skolās Eiropā. Skolas dibinātāja uzņēmēja Jeļena Bujanova uzsver, ka šīs skolas darbības modelis pārņemts no Francijas un balstās uz gadsimtu gaitā izstrādātu īpašu audzināšanas kultūru, kas pamatojas uz savstarpējo cieņu.
Privātskolas teritorijas kopējā platība ir 19 436 m2, ēkas kopējā platība – 6071 m2, un to veido divas atsevišķas divstāvu būves, kas otrā stāva līmenī savienotas ar slēgtu galerijas tipa pāreju. Teritorijā ir sporta laukums un īpaši veidots daudzfunkcionāls dārzs (sajūtu parks, sakņu dārzs, augļu dārzs u. c.).
Privātskolas „Exupery International School” projekta autori ir arhitektu birojs SIA “8 A.M.“ un arhitekts Juris Lasis, būvniecības ģenerāluzņēmējs ir SIA “Merks”, ir tikuši piesaistīti daudzi apakšuzņēmēji.
Jaunā skola var lepoties ar inovatīvām gaisa ventilācijas iekārtām, kas spēj nodrošināt pat septiņkārtīgu gaisa apmaiņu. Sergejs Periņecs, SIA “Merks” projektu vadītājs, uzsver, ka ventilācijas jautājums bijis viens no svarīgākajiem visā projektā, tam pievērsta īpaša uzmanība. Kopumā abās ēkās uzstādītas 26 zīmola „Envistar Top” iekārtas, kas ražotas Zviedrijas kompānijā „IV Produkt”, kas ir viens no vadošajiem ventilācijas iekārtu ražotājiem Skandināvijā. Gaisa sadalei izmantoti Čehijas uzņēmuma “Prihoda” ražotie perforētie auduma gaisa vadi, nodrošinot gaisa plūsmas virzienu no griestiem uz grīdu.
Paredzēta iekārtas ražības kontrole primāri atkarībā no sasniedzamā CO2 līmeņa attiecībā pret āra vidi 500 PPM un sekundāri no temperatūras. Visa ventilācijas un apkures sistēma tiek vadīta, izmantojot ēku vadības sistēmu jeb „BMS” („Building Management System”).
„Uzstādot iekārtas, lielākais izaicinājums bija ierobežotā telpas platība, tāpēc atsevišķās vietās otrajā stāvā iekārtas tika ieceltas no augšas vēl pirms jumta izbūves pabeigšanas. Ņemot vērā, ka sistēma atrodas līdzās mācību telpām, katra no tām ir norobežota ar izturīgu bīdāmo konstrukciju, kas kalpo kā labs skaņu slāpējošs elements,” stāsta S. Periņecs.
Saglabāta senās ēkas sajūta
Atjaunotās Raiņa un Aspazijas vasarnīcas Majoros, J. Pliekšāna ielā 5/7 piemērošanu muzeja funkciju veikšanai īstenoja valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” sadarbībā ar Memoriālo muzeju apvienību Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta programmas LV04 “Kultūras un dabas mantojuma saglabāšana un atjaunināšana” iepriekš noteiktā projekta “Raiņa un Aspazijas muzeja atjaunošana“ ietvaros. Memoriālo muzeju apvienības un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” īstenotā projekta gaitā veikta gan muzeja ēku, gan vēsturisko priekšmetu restaurācija un jaunu ekspozīciju izveide.
Projektu izstrādāja SIA „Arhitektes Ināras Caunītes birojs” – Ināra Caunīte, tad pie darba ķērās galvenais būvuzņēmējs: PS „BBA un AE" (SIA „Baltic Builders Alliance” un SIA „Velve-AE”), būvuzraugi: SIA „CKA” - Eduards Begens, Mārtiņš Draudiņš. Krietni pastrādāt nācās projektētājiem un konstruktoriem: Inārai Caunītei, Irēnai Bokai, Aijai Gailei, Harijam Boktam, Raimondam Boktam, Verneram Langenfeldam, Raivo Jirgensonam, Valdim Salzemniekam, un, protams, galvenajiem darbuzņēmējiem SIA „Velve-AE” un SIA „Baltic Builders Alliance".
Muzeja darbinieki sekoja līdzi, lai pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados namu skārušās pārbūves nebūtu noteicošās, izņemot apkuri, un atjaunošanā tiktu saglabāta Raiņa un Aspazijas dzīves perioda sajūtas. Dzejniekiem sadzīve nebija svarīgākais, ir zināms, ka Rainis bijis ļoti taupīgs un ekonomisks. Atjaunojot kādreizējo vasarnīcu, tika meklēta informācija, lai tapetes, dēļi, zilā verandiņa, grīdas, – viss izskatītos kā pirmsākumos. Paveicās, ka izdevās atrast kāda fotogrāfa 1936. gadā rakstītu aprakstu par to, kā izskatījās vasarnīcā.
Veikts liels darbs. Ēkām pamatu vietā bija vien pāris ķieģeļu kārtas, sešdesmitajos gados ēkas bija pastiprinātas ar metāla karkasu. Muzeja darbinieki lepojas, ka viņiem izdevies noturēties pretī latviešu ierastajam kārdinājumam visu izskaistināt un pieturēties pie norvēģu metodes, – saglabāt tā, kā tapetes viena otrai virsū bija uzlīmētas, kā grīdas vai sienas dēļi pa gabaliņiem salikti kopā.
Veiktas vairāk nekā 700 pārbaudes kvalitātei
29. jūnijā oficiāli tika atklāts renovētais tilts pār Lielupi Kalnciemā. Tā būvdarbus veica SIA “Tilts” un SIA “Viadukts”. Pabeigti darbi arī teju 14 kilometru garā Liepājas šosejas posmā no Lielupes tilta līdz Apšupes pārvadam (24,4–38,18 km). Tur pilnībā atjaunots ceļa segums ar reciklēšanas metodi, asfaltbetons uzklāts trīs kārtās. Kopumā ceļa posma un tilta pār Lielupi rekonstrukcija izmaksāja 14 miljonus eiro. Remontdarbus līdzfinansēja Kohēzijas fonds, ģenerāluzņēmējs bija SIA “Saldus ceļinieks”. Projekta vadītājs Oskars Šteins pastāstīja, ka šis bijis retais gadījums, kad objekts ekspluatācija tika nodots bez piezīmēm. Tas varbūt arī tāpēc, ka jau tilta renovācijas un ceļa seguma atjaunošanas procesā, materiālu izmantošanu un to iestrādāšanas kvalitāti kontrolēja četras institūcijas, kas būvdarbu laikā kopumā veica 744 pārbaudes, tajā skaitā:
• minerālajiem materiāliem (0/8mm, 0/11mm, 0/32mm, 0/45mm, 0/63mm, augu zeme) veiktas 79 pārbaudes;
• visām objektā iebūvētajām asfaltbetona masām (SMA11; AC6; AC11surf; AC22base, AC22bin, AC32base) veiktas 289 pārbaudes;
• asfalta izejmateriāliem veiktas 6 kompleksās pārbaudes;
• visām ieklātajām asfalta kārtām kopā veiktas 129 urbto paraugu pārbaudes;
• asfalta dilumkārtai un saistes kārtai veikta līdzenuma noteikšana (2 pārbaudes);
• pirms un pēc asfalta dilumkārtas ieklāšanas veiktas pārbaudes ar grunts penetrācijas radaru (2 pārbaudes);
• betonēšanas darbi kontrolēti veicot 43 pārbaudes (gan nosakot gaisa daudzumu betonā, gan pārbaudot paraugu spiedes stiprību, gan graujošo slodzi);
• veikta 191 sablīvējuma un nestspējas pārbaude;
• ceļu horizontālajiem apzīmējumiem veiktas 3 pārbaudes.
Olainiešu patriotisms izpaužas bibliotēkā
Olaines 1. vidusskolas bibliotēkas rekonstrukcijas (pārbūves) projekta autors ir
SIA “Komunālprojekts Jelgava” un iesaistītie speciālisti: Kārlis Brakanskis, Aija Ziemeļniece, Ligita Rubīna, Inese Laizāne, Aija Karlevica, Marija Kudrjavceva. Galvenais būvuzņēmējs: SIA “TORENSBERG”, būvuzraugs: SIA “RBRA”. Taču tie ir tikai redzamā rezultāta beigu posmā iesaistītie.
Jau 2002. gadā olainieši domāja par to, kā skolā tikt pie modernas bibliotēkas, kuru varētu ietilpināt padomju laikos celtās tipveida skolas neizmatotajās telpās. Skolas direktors Jāzeps Volāns iedomājās, ka bibliotēku varētu izvietot divos stāvos, bijušajā šautuvē un skolas tehniskajā gaitenī. Direktora plāns bija ambiciozs “Tu to vari!” Kā nu nezinās, ko spēj bibliotekāre, ja skolas direktors ir Aijas bijušais klases audzinātājs. Aija atzīst, ka Olaine nekad nevinnēs pilsētu skaistumkonkursā, bet ar savu attieksmi un atsevišķām vietām tā var kļūt labākā Latvijā. 2012. gadā Aija iesaistījās starptautiskā projektā – kopā ar dažādu valstu bibliotekāriem ar velosipēdu apceļoja bibliotēkas un citās zemēs ieraudzīja, ko vēlas arī savā bibliotēkā – Olaines 1. vidusskolā. 2015. gadā tika izstrādāta koncepcija par lielu atvērtu telpu ar mobiliem plauktiem, ar otrajā stāvā izvietotu domātavu, lasītavu un izstāžu telpu, kas interesanta arī tādiem, kas līdz šim grāmatas nav lasījuši. Aija direktoram teica: ”Man ir vauuu koncepcija!” Direktors tikai pārjautājis, vai to varēs pamatot pašvaldībai? Varēja!
Tagad, kā paši smejas, satikās trīs Aijas (projektētāja Ziemeļniece, būvspeciāliste Roze, bibliotekāre Jankava) un tapa 3A projekts – bibliotēka.
Darbus iesāka augustā un pabeidza decembrī. Tika demontēti paneļi, grīdas. Primārais bija drošība. Konstruktori operatīvi pārrēķināja konstrukcijas. Kontrolētāju bija pārpārēm no visdažādākajām institūcijām, bet viss process tika paveikt tā, ka skolas ritms netika traucēts un būvniekus tikpat kā nejuta.
Tagad bibliotekāre saka, ka svarīgākais nepiekrist mazam remontam, jo tad pie ieceres nekad netiktu. Vai nu visu vai neko! Ja kaut ko ļoti vēlas, teju visa Olaine nāk talkā! “Kādi ir cilvēki, tāda ir vide!” uzskata Aija Jankava.
Restaurētais Jāņa Akuratera muzejs Rīgā, Ojāra Vācieša ielā 6a
2014. gada rudenī tika lemts par muzeja ēkas un telpu rekonstrukcijas nepieciešamību, jo to tehniskais stāvoklis tika novērtēts kā neapmierinošs un netika pilnvērtīgi izmantotas visas muzeja telpas.
Muzeja restaurācija tika īstenota Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) finanšu instrumenta programmas “Kultūras un dabas mantojuma saglabāšana un atjaunināšana projekta Jāņa Akuratera muzeja restaurācija” ietvaros, ko īstenoja VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) sadarbībā ar Memoriālo muzeju apvienību. Projekta īstenotājs ir Memoriālo muzeju apvienība, kas nodrošināja projekta kultūras procesu vadību, savukārt VNĪ kā projekta partneris nodrošināja projekta administratīvo, finanšu un būvprocesa vadību. Muzeja atjaunošanas un restaurācijas darbus pēc SIA “Arhitektes Ināras Caunītes birojs” izstrādātā būvprojekta veica SIA “Modus Būve”, bet būvuzraudzību veica Raimonds Bretšneiders. Teritorijas kopējā platība ir 2571 m2, ēkas platība – 285,1 m2. Projekta kopējās izmaksas ir 250 000 EUR. Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) līdzfinansējums ir 212 500 EUR, savukārt 37 500 EUR ir valsts budžeta līdzfinansējums.
Restaurācijas procesā tika veikta jumta seguma nomaiņa ar jauniem betona dakstiņiem, pietuvinot jumta seguma izskatu vēsturiskā jumta izskatam, izveidots apmeklētājiem pielāgots muzeja ieejas mezgls, veikta interjera detaļu atjaunošana pēc oriģinālajiem paraugiem, tostarp muzejā iebūvēto būvgaldniecības izstrādājumu restaurācija. Muzeja atjaunošanas un restaurācijas darbu laikā ēkā ogļu apkures sistēma nomainīta uz gāzes apkures sistēmu, restaurēts un atjaunots kamīns un krāsnis, labiekārtota muzeja teritorija un veikta verandas un terases restaurācija.
Diskutabls izrādījās jautājums par jumta seguma nomaiņu. Interesanti, ka arhitekta Vitanda projektā bijis paredzēts skārda seguma jumts, taču realitātē jumts klāts ar betona dakstiņiem. Jumta seguma oriģinālie betona dakstiņi bija fiziski nokalpojuši savu laiku, un speciālisti ieteica tos mainīt. Vienu brīdi bija doma vadīties pēc arhitekta projektā iezīmētā, taču, ja pats Akuraters bija izvēlējies dakstiņus, tam noteikti bija kāds pamatojums, un te radās jautājums: vai viss, ko arhitekts ir uzzīmējis, bet kas nav dabā realizēts, ir jāatjauno. Galu galā tika rasts nākamais kompromiss – vecie dakstiņi noņemti, notīrīti un sašķiroti, bet jaunajam segumam izvēlēti Anglijā ražoti dakstiņi “Redland 49”, kas pēc krāsas, profila un izmēra ir maksimāli līdzīgi vecajiem. Savukārt labāk saglabājušos vecos dakstiņus plānots izmantot muzeja teritorijā esošās saimniecības ēkas restaurācijā, kas iecerēta vēlāk.
Žūriju gandarī projektu komandu attieksme
Žūrijas komisijas priekšsēdētājs, Latvijas Būvnieku asociācijas prezidents Normunds Grinbergs saka: “Reģionos, kur cilvēki burtiski deg par savu lietu, arī ar samērā ierobežotiem līdzekļiem var panākt fantastisku efektu. Šo tendenci pamanījām jau pagājušā gadā un to apstiprina šogad pieteiktajās būvēs redzētais. Entuziasms vienmēr vainagojas ar labu rezultātu.”
Ineta Geipele, Dr. oec., Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvuzņēmējdarbības un nekustamā īpašuma ekonomikas institūta direktore, profesore: “Lai ko saka masu mediji un žurnālisti, būves rāda, ka skolas attīstās, pie tam ļoti pārdomāti un progresīvi”.
Madara Markova, Dr.arch., Latvijas Lauksaimniecības universitātes docente, kopš 2012. gada Latvijas Ainavu Arhitektūras biedrības valdes locekle: “Šī gada būves atspoguļo to, ka pasūtītājs ir kļuvis inteliģentāks un ļoti precīzi zina to, ko vēlas.”
Leonīds Jākobsons, Būvmateriālu ražotāju asociācijas izpilddirektors: “Ļoti atzīstami, ka maksimāli tiek izmatoti vietējo būvmateriālu ražotāju produkti. Būves uzrunā arī emocionāli, īpaši tās, kur sajūti pašu ēkas saimnieku dziļu ieinteresētību rezultātā.”
Skati „Gada labākā būve Latvijā 2016” un “Būvniecības dienu” organizē Latvijas Būvnieku asociācija un Latvijas Būvinženieru savienība ar apdrošināšanas sabiedrības ERGO atbalstu un sadarbībā ar Latvijas Arhitektu savienību, Latvijas Būvkonstrukciju projektētāju asociāciju, Būvmateriālu ražotāju asociāciju, Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju inženieru savienību, Latvijas Ainavu arhitektu biedrību, biedrību "Latvijas Ceļu būvētājs", Latvijas Būvinspektoru un būvuzraugu asociāciju, Latvijas Elektroenerģētiķu un energobūvnieku asociāciju, Latvijas Ģeotehniķu savienību, Latvijas Inženierkonsultantu asociāciju, Transportbūvju inženieru asociāciju, Latvijas Ilgtspējīgas būvniecības padomi, Latvijas Pašvaldību savienību, Būvniecības valsts kontroles biroju, Rīgas Tehnisko universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitāti, Biznesa augstskolas “Turība” Komunikācijas fakultāti, kā arī Ekonomikas ministriju, Satiksmes ministriju, Finanšu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, nozares žurnālu „Būvinženieris”, ziņu aģentūru LETA, portāliem abc.lv, building.lv, buvbaze.lv, būvlaukums.lv, nozare.lv, tvnet.lv un laikrakstiem „Dienas Bizness” un „Latvijas Avīze”.
Skate „Gada labākā būve Latvijā 2016” var notikt tikai pateicoties visu skates dalībnieku ieinteresētībai, žūrijas nesavtīgajam darbam, mūsu ģenerālsponsoram apdrošināšanas sabiedrībai ERGO un atbalstītājiem HILTI, KÄRCHER, FORUM AUTO, RAMIRENT, MAPEI.
best Running shoes | Sneakers